Derailleur afstellen, het is makkelijker dan u denkt

Om goed en trefzeker te kunnen schakelen, is een correcte afstelling van de voor- en achterderailleur van groot belang. Door slijtage en rek in de kabels kan het voorkomen dat de beide derailleurs na verloop van tijd niet meer in lijn onder het juiste tandwiel staan.

Het afstellen van de derailleur zorgt bij veel mensen voor een lichte aanval van paniek. Omdat het afstellen minder moeilijk is dan wordt gedacht, leiden we u graag door de stappen heen. Het is makkelijker dan u denkt. Om te beginnen heeft u een kruiskopschroevendraaier nodig. Hiermee gaat u de stelschroeven op de derailleur afstellen.

Afstellen hoogste versnelling achterderailleur

Op de achterderailleur vindt u twee stelschroefjes, ‘H’ (High) en ‘L’ (Low). Door deze in of uit te draaien kunt u de positie van de derailleur ten opzichte van de ketting veranderen. U stelt ze af voor zowel de hoogste als de laatste versnelling, de twee uitersten.

  1. Zet de ketting op het kleinste achtertandwiel en het grootste voorblad.
  2. Stel vervolgens stelschroef ‘H’ op de achterderailleur af zodat deze in het midden van het kleinste achtertandwiel staat. Draait u stelschroef ‘H’ met de klok mee dan draait de derailleur naar binnen.
  3. Mocht het niet lukken om de derailleur op het kleinste achtertandwiel te krijgen draai dan met behulp van de stelnippel de kabel iets losser. Deze is waarschijnlijk te strak gespannen. De stelnippel vindt u op de derailleur en/of bij de versnellingshendels.
  4. De versnelling is goed afgesteld als de ketting niet van het kleinste tandwiel afloopt.

Afstellen laagste versnelling achterderailleur

  1. Om de laagste versnelling af te stellen zet u de ketting op het grootste achtertandwiel en het kleinste voorblad.
  2. Stel met behulp van stelschroef ‘L’ de derailleur af in het midden van het grootste achtertandwiel. Draait u stelschroef ‘L’ met de klok mee dan gaat de derailleur naar buiten.
  3. Mocht het niet lukken om de derailleur op het grootste achtertandwiel te krijgen draai dan met behulp van de stelnippel de kabel iets strakker. Deze staat vermoedelijk iets te los. De stelnippel vindt u op de derailleur en/of bij de versnellingshendels. Let er op dat u de kabel niet te strak zet. Deze moet ook het kleinste achtertandwiel nog bereiken.
  4. U heeft de versnelling juist ingesteld als de ketting niet van het grootste achtertandwiel loopt en geen ratelend geluid maakt. Ook moet u er goed op letten dat de derailleur niet tegen de spaken aanloopt.

Afstellen hoogste versnelling voorderailleur

Ook op de voorderailleur vindt u twee stelschroeven, ‘H’ (High) en ‘L’ (Low). De voorderailleur moet evenwijdig lopen aan de voorbladen. Mocht
dat niet zo zijn, draai dan de bevestigingsbout een slag los en verdraai de
derailleur zodanig dat deze wel in lijn staat met de kettingbladen.

  1. Zet de ketting op het grootste voorblad en het kleinste achtertandwiel.
  2. Stel vervolgens de stelschroef ‘H’ op de derailleur af zodat deze in het midden van het grootste voorblad staat. Draait u stelschroef ‘H’ met de klok mee dan draait de derailleur naar binnen.
  3. Mocht het niet lukken om de derailleur op het grootste voorblad te krijgen draai dan met behulp van de stelnippel de kabel heel iets strakker. Deze is waarschijnlijk te los gespannen. De stelnippel vindt u op de derailleur en/of bij de versnellingshendels.
  4. De versnelling is goed afgesteld als de ketting niet van het grootste voorblad loopt en niet ratelt.

Afstellen laagste versnelling voorderailleur

  1. Zet de ketting op het kleinste voorblad en het grootste achtertandwiel.
  2. Stel vervolgens de stelschroef ‘L’ op de derailleur af zodat deze met de linkerbinnenkant van de derailleurkooi net langs de ketting loopt.
  3. Mocht het niet lukken om de derailleur op het kleinste voorblad te krijgen draai dan met behulp van de stelnippel de kabel heel iets losser. Deze is waarschijnlijk te strak gespannen. De stelnippel vindt u op de derailleur en/of bij de versnellingshendels.
  4. De versnelling is goed afgesteld als de ketting niet van het kleinste voorblad loopt en niet ratelt.

Zoals u ziet, kunt u in 16 simpele stappen zelf u derailleur afstellen. Het enige wat u nodig heeft is een kruiskopschroevendraaier. Om te voorkomen dat uw derailleur te snel weer ontsteld raakt, kunt u de combinatie van het grootste kettingblad voor en het grootste kettingblad achter beter vermijden. In deze positie staat de ketting maximaal “uit lijn”, waardoor er te veel wrijvingsweerstand ontstaat en de slijtage van zowel de ketting als cassette behoorlijk toeneemt. Ditzelfde geldt wanneer u op het binnenblad rijdt en gebruikt maakt van het kleinste achterkettingwiel.

kunt u de combinatie van het grootste kettingblad voor en het grootste kettingblad achter beter vermijden. In deze positie staat de ketting maximaal “uit lijn”, waardoor er te veel wrijvingsweerstand ontstaat en de slijtage van zowel de ketting als cassette behoorlijk toeneemt. Ditzelfde geldt wanneer u op het binnenblad rijdt en gebruikt maakt van het kleinste achterkettingwiel.