Fietsverlichting; van LED-lamp tot dynamo

Iedere fiets moet wettelijk met een deugdelijke verlichting zijn uitgerust. Dit komt niet alleen uw eigen veiligheid ten goede, ook voor andere weggebruikers maakt u de situatie een stuk veiliger. Wanneer u een nieuwe fiets aanschaft, zullen onze vakmensen er altijd zorg voor dragen dat de fiets over de juiste en goedwerkende verlichting beschikt. Heeft u al een oudere fiets en bent u op zoek naar nieuwe of betere lampen voor op uw fiets, dan kan het zijn dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn tegenwoordig veel verschillende soorten lampen met allemaal hun bijzondere eigenschappen.

Soorten licht

De meeste verlichting is tegenwoordig voorzien van LED (Light Emitting Diode). Deze lichtbron is energiezuinig en gaan lang mee. In de conventinele fietsverlichting, meestal aangedreven door de ouderwetse dynamo, zitten vaak nog gloeilampjes. Een draadje in deze lamp wordt letterlijk witheet door de stroom en gaat gloeien. Deze kan echter ook doorbranden. Naast de LED- en gloeilampen zijn er ook nog halogeen lampen en Xenon verlichting. Halogeen werkt hetzelfde als de gloeilamp, maar wordt veel heter en levert licht met een hogere lichttemperatuur, oftewel witter licht. De Xenon verlichting zult u op fietsen minder snel tegenkomen. In een dergelijke lamp zit edelgas dat het verbranden van de gloeidraad tegengaat. Zowel de Xenon-, als de halogeenlamp geven fel lichten en zorgen voor een uitstekend zicht. De lichtdiffusie is bij deze lampen een stuk minder dan bij de conventionele gloeilamp.

Zien of gezien worden

Globaal gezien zijn er twee soorten fietsverlichting. Er zijn lampen waarmee u gezien wordt en lampen waarmee u zelf ook wat kunt zien. Rijdt u voornamelijk door de stad en langs goed verlichte straten, dan heeft u waarschijnlijk genoeg aan een lamp waarmee u goed gezien wordt. Rijdt u (ook) vaak over donkere paden en langs afgelegen straten dan kunt u beter op zoek gaan naar een lamp waarbij u zelf ook meer zicht heeft op de weg en de situatie. Deze modellen zijn vaak voorzien van een accu en hebben vaak een hogere lichtopbrengst dan de gemiddelde lamp (ca 300-500 Lumen*). Wanneer u in het donker wilt gaan mountainbiken is er ook verlichting verkrijgbaar die u kunt monteren op uw helm. Doordat deze optie uw kijkrichting volgt, heeft u nog beter zicht en kunt u goed zien of er obstakels op de weg liggen

De dynamo

De conventionele dynamo zit vast aan de voorvork, aan het frame bij het voorwiel, of in sommige gevallen het achterwiel. Door de dynamo naar beneden te drukken klemt het wieltje zich aan de bovenkant tegen het wiel aan. Tijdens het fietsen draait het wieltje en wekt de dynamo stroom op naar het voor- en achterlicht. Via het frame gaat de stroom weer terug naar de dynamo. Fietsverlichting met een dynamo heeft enkele voordelen:

  • Hij zit vast op de fiets;
  • Kost geen batterijen en is hiermee goedkoper en milieuvriendelijker;

Uiteraard zijn er ook nadelen:

  • De draadjes zijn vaak erg kwetsbaar en gaan snel kapot;
  • Roest en vuil kunnen de stroomkring onderbreken;
  • Regen en sneeuw kunnen het wieltje laten slippen en zorgen voor minder stroom;
  • De dynamo geeft extra weerstand tijdens het fietsen;
  • Langzamer fietsen betekent een kleinere lichtbundel. Bij stilstand bent u zelfs helemaal niet zichtbaar;
  • Hij maakt geluid.

De naafdynamo

De naafdynamo is de opvolger van de ouderwetse dynamo en werkt vrijwel hetzelfde, behalve dat deze in de as van het voorwiel is gemonteerd. Deze naafdynamo draait altijd tijdens het fietsen maar is zo licht en geluidloos dat u dit niet zult merken. Ook regen en sneeuw zullen geen invloed hebben op de werking van de naafdynamo. Uiteraard heeft ook de naafdynamo voor- en nadelen die we graag met u bespreken. Allereerst de voordelen:

  • Hij is minder kwetsbaar omdat hij vast gemonteerd is in de as van de fiets;
  • Maakt het trappen niet zwaarder;
  • Heeft een hoger rendement in vergelijking met de ouderwetse dynamo;
  • Maakt geen lawaai;
  • Heeft geen wieltje dat kan slippen;
  • Geen batterijen, dus goed voor het milieu en uw portemonnee;

De nadelen:

  • De draadjes blijven kwetsbaar. Om deze rede wordt als achterlicht vaak een batterijlicht gemonteerd;
  • Relatief duur in aanschaf, vooral bij achteraf monteren. Alle spaken zullen dan vervangen moeten worden.

Batterijverlichting

Er is ook fietsverlichting die op batterijen werkt. Er bestaan modellen met een aan/uit schakelaar en geheel automatisch inschakelende types. Er zijn uitvoeringen voor vaste montage en afneembare modellen. Ook zijn er lampjes die op de kleding of de helm bevestigd kunnen worden. En net als de reeds hiervoor genoemde verlichtingsmogelijkheden kent ook deze variant voor- en nadelen. Allereerst de voordelen:

  • Het trappen wordt niet zwaarder;
  • De lamp blijft branden bij stilstand;

De nadelen:

  • Batterijen zijn slecht voor het milieu;
  • Batterijen kunnen onverwachts leeg raken. U komt dan voor verrassingen te staan.
  • U kunt de lampjes vergeten, waardoor u in het donker
    niets bij u heeft.

USB-oplaadbare verlichting

Het allernieuwste is de USB-oplaadbare verlichting waar geen dynamo of batterijen meer aan te pas komen. Deze laadt u gemakkelijk op middels een usb-kabel. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende sterktes, u kiest de juiste sterkte die bij u past.

Bekijk dus goed in welke omstandigheden en situaties u rijdt en kies de lamp die daar het beste bij aansluit. Houdt daarnaast altijd rekening met de wetten en regels rondom fietslampen om te voorkomen dat u een bekeuring op de mat zult vinden.

* Lumen is de eenheid voor lichtstroom. Het meet de hoeveelheid licht die de lamp in alle richtingen uitstraalt. Deze eenheid wordt ook wel gebruikt om de helderheid van het licht aan te geven.